Saturday, May 22, 2010

X tau nk ckp apa...



Gambar diatas adalah untuk menenangkan fikiran. Lokasi tersebut adalah Sungai Panching, Kuantan…


Semalam kakak ipar aku datang rumah..untuk hantar tudung yang nk d outer, kain, order baru…dan paling best duit jualan…he he he..bila pandang duit tu..rasa mcm hilang segala penat lelah aku berjaga menjahit tudung…sambil2 tu aku bagi lg kain sample pd k tam..kali ni x byk pun…lgpun..aku rs aku nk slow down skit..kali ni..aku plan nk habiskan kain2 yg mn ada dulu..nk buat readymade pulak..klu asyik nambah stok kain…smpi bila drawer aku nk clear….lg pulak kain yg plain kaler nya lebih kurang…klu printed more variaty….

Paling best semalam k tam bagitau aku..yang kak long dia pun nk tolong jualkan..mn tau rezeki aku..kt tempat kak long dia ada lg…..ha ha ha..tp yg pling x best aku ler….dalam seronok tu..aku terpk mampu ke aku….nk siapkan tempahan tudung tu…aku pk positif..jika kita tertekan berusaha insyaallah kita akan produktif…satu perkara lagi….k tam bagitau ada yg berminat untuk upah aku jd tailor…depa nk upah aku jahit tudung…. Tudung2 tersebut depa nk jual…alhamdullilah..jika ada rezeki…aku terima…Cuma aku belum berbincang n berjumpa lg ngan orang tersebut…

Semalam ada masalah baru yg aku temui…sebenarnya benda ni dh jd sebelum ini..Cuma x banyak…tp smlm…semua tempahan nk suh ikut cth tudung depa sendiri…bukan aku x leh buat…Cuma masalah bg aku ialah setiap tudung aku perlu draw pattern baru..akan menyebabkan kos aku meningkat…sapa nk byr harga kertas, harga masa, upah buat pattern baru…customer ni slalu nk harga murah tp ikut kehendak dia 120%....klu pki pattern yg aku ada senang..sbb sume dh ada..x pyh nk draw setiap tudung…jimat masa jimat kos..tp…memasing ada taste memasing…terdiam aku sekejap….aku bercerita ttg kesusahan aku dlm kerja tersebut pd k tam….dia faham….Cuma dh kehendak customer…nk x nk dia terima..aku x salahkan k tam dalam hal ini…..Cuma aku meluahkan apa yg betul…atleast dia tau apa yg aku buat…

Dan semalam puas aku berfikir…patut atau tidak aku menambah kos keatas kerja-kerja remeh yg perlu aku buat…..aku jd serba salah….dan akhirnya aku amik keputusan….kos setiap pattern yg dianta customer perlu dicaj…baru adil….korang rasa betul x cara aku?......aku rasa aku berada dilandasan yang betul..lgpun aku berniaga bukan buat amal jariah…bagi aku nak buat amal jariah biarla bertempat…lgpun caj yg aku kenakan tersangat la murah..hanya untuk menampung kos kertas, kerja melukis n menguting….pattern tersebut aku akan pulangkan pada customer…biar depa simpan. Then next time nk order lg..depa just bg pattern td n aku xkan caj utk kali 2…

No comments:

Post a Comment